Skal din virksomhed tiltrække fremtidens talenter?

Vi kommer til at mangle talenter i fremtiden. Derfor er det allerede nu vigtigt for jer som virksomhed at omstille tilgangen til rekruttering for at være attraktiv for kommende medarbejdere. Vi ser bl.a. at grænserne for det traditionelle jobopslag og jobinterview udvider sig.

Positionering blandt nuværende medarbejdere er ikke nok

Autentisk ledelse og værdiskabende innovation er i dag ikke kun vigtigt overfor jeres nuværende medarbejdere. Det er lige så vigtigt, at det kommer ud over virksomhedens egne mure, så også de passive jobsøgende, som ikke aktivt søger job, men er åbne for nye muligheder, får øje på, hvor spændende en arbejdsplads I er.

Først og fremmest er det vigtigt at fortælle, hvilken værdi I skaber for jer selv, jeres kunder og verden. De seneste genererationer er meget mere globalt fokuserede og er særligt optagede af, om deres fremtidige arbejdsplads gør en forskel. Det betyder, at virksomheder skal være meget tydelige omkring værdier, og de skal kunne vise, at værdierne er mere end blot pæne ord på et website. Herefter handler det om at være helt skarpe på, hvor virksomheden gerne vil hen, og hvilke kompetencer der er nødvendige i den forbindelse.

I skal også formå at håndtere, at det ikke kun er virksomheder selv, der researcher en ny potentiel medarbejder via de sociale medier - men at det går begge veje. Flere og flere begynder derudover at kontakte nuværende medarbejdere for at høre om virksomheden – også selvom de ikke kender hinanden i forvejen. Derfor er det ikke nok for virksomheder blot at skrive, hvor attraktive de er - de ansatte skal også føle netop det, når de bliver spurgt af potentielle jobsøgende.

Specificér hvad din virksomhed ønsker

I rekrutteringen skal I kunne præcisere, hvad I går efter. Alt for mange virksomheder ved ikke helt præcist, hvad det er, de søger og finder først efter ansættelsen ud af, at det måske ikke var det, de manglede, alligevel. I skal have indarbejdet, at skal I fange generation Y og Z, så er det ikke igennem de traditionelle jobdatabaser, men på de sociale medier, hvor I skal gøre en indsats for at vise, hvem I er som virksomhed.

Fremtidens rekrutteringsproces

Jeres kommende medarbejdere forventer en kort rekrutteringsproces. De er vant til at få øjeblikkelig feedback, når de poster noget på sociale medier. Det forventer de også, når de søger job. Så det nytter ikke noget, at der går flere uger, før de får svar på deres ansøgning. Det nytter heller ikke noget, at de slet ikke får et svar, eller får et alt for kort og standardiseret afslag. Det kunne jo være, at I var interesserede i, at de søgte job hos jer en anden gang, eller at de var potentielle kunder i virksomheden – eller bare delte en oplevelse af, at I er medarbejderinteresserede og dermed proaktivt kommunikerende.

Jobinterviewet er her stadig, men vi ser en tendens med at det bliver erstattet af længerevarende dialoger med potentielle medarbejdere, gamification og try-and-hire løsninger, for at komme mere under overfladen på kommende medarbejdere.

I jobinterviewet ansigt til ansigt er det derfor afgørende, at I stiller spørgsmål, der kommer ind under de lag den potentielle medarbejder selv har øvet sig på forud. I hvert fald hvis I vil have så tydeligt et billede som muligt af jeres kommende medarbejder - også dette skal I forvente går begge veje.

Artiklen er skrevet af Mette Egebæk, som hjælper virksomheder med at blive klar til fremtidens krav både i forhold til arbejdspladsen og måden, der rekrutteres på. I samarbejde med Job Vision har hun bl.a. et kursus, hvor netop fremtidens rekruttering er i fokus. Kontakt afdelingschef i Job Vision Juliette Guldberg på jugu@jobvision.dk for tilmelding. 

  

Kontakt os

Vil du gerne vide mere eller har du spørgsmål, så kontakt os på

Telefon 70 10 33 35
eller jobvision@jobvision.dk

Del på LinkedIn

Copyright 2014 - JobVision.dk •